Skakistiko

Subscribe to Skakistiko feed Skakistiko
Updated: 5 hours 9 min ago

Γιβραλτάρ 2018

Mon, 01/22/2018 - 10:13

Αρχίζουν στον βράχο του Γιβραλτάρ οι διοργανώσεις του Tradewise Gibraltar Chess 2018 που είναι ένα από τα σημαντικότερα διεθνή σκακιστικά φεστιβάλ κάθε χρονιάς.
Σήμερα Δευτέρα 22/1 θα παιχτούν οι πρώτοι γύροι στους ομίλους Challengers A και Amateurs A ενώ η κορυφαία σε δυναμικότητα διοργάνωση του Γιβραλτάρ, το Masters, αρχίζει αύριο Τρίτη 23/1.
Τα συνολικά έπαθλα είναι 25.000 λίρες Αγγλίας.

Στο Masters συμμετέχουν σκακιστές πρώτης γραμμής, όπως:
Αρονιάν, Βασιέ-Λαγκράβ, Νακαμούρα, Ναβάρα, Χαρικρίσνα, Λε Κουάγκ Λιέμ, Βιτιούγκοβ, Ιβαντσούκ, Άνταμς, Ραπόρτ, Γκέλφαντ, Σορτ. Από την Ελλάδα στο νο 205 της αρχικής κατάταξης η Ιουλία Μάκκα. Σύνδεσμος chess-results με τους συμμετέχοντες εδώ

Το επίσημο σάιτ της διοργάνωσης είναι το gibchess.com, με ζωντανές μεταδόσεις, βίντεο, αναλυμένες παρτίδες και πλήθος φωτογραφιών.

Categories: Ενημέρωση

Η Τεχνητή Νοημοσύνη στα σκακιστικά προγράμματα

Sun, 01/21/2018 - 14:24


Παρουσίαση με θέμα: Η Τεχνητή Νοημοσύνη στα σκακιστικά προγράμματα.
1. Επεξήγηση των τρόπων που τα σκακιστικά προγράμματα αποφασίζουν την κίνησή τους.
2. Παρτίδες από το ματς μεταξύ υπολογιστών AlphaZero – Stockfish 28-0 και 72 ισοπαλίες.

Η παρουσίαση θα γίνει την Τετάρτη 24/1/2017, ώρα 7:30 μ.μ. στο εντευκτήριο του Πανελληνίου Γ.Σ είσοδος από οδό Μαυροματαίων.

Εισηγητής είναι ο Γιώργος Ευθυμιάτος, καθηγητής Πληροφορικής – μαθηματικός και μέλος του σκακιστικού τμήματος του Πανελληνίου Γ.Σ.

Categories: Ενημέρωση

Αδέσποτα Σκυλιά

Sun, 01/21/2018 - 12:06

Το σκάκι, στην ταινία του Σαμ Πένκιπα «Αδέσποτα Σκυλιά» (Straw Dogs), του 1971, με πρωταγωνιστές τον Ντάστιν Χόφμαν και την Σούζαν Τζωρτζ. Είναι ένα σκοτεινό, ψυχολογικό δράμα καθημερινότητας βασισμένο στο μυθιστόρημα του Γκόρντον Γουίλιαμς με τίτλο «Η πολιορκία της φάρμας του Τρέντσερ» (The Siege of Trencher’s Farm). Ταινία αμφισβητούμενη μέχρι σήμερα, λόγω των σκηνών βιασμού τις οποίες οι κριτικοί δείχνουν σαν παράδειγμα για την υποτίμηση των γυναικών από τον Πέκινπα. Πρωτοπαίχτηκε το ίδιο έτος με «Το κουρδιστό πορτοκάλι» και τον «βρώμικο Χάρι» και προκάλεσε ζωηρές διαμάχες περί της κλιμάκωσης της βίας στον κινηματογράφο. Θεωρείται μια από τις καλύτερες δημιουργίες του Πέκινπα.
Ο Σαμ Πέκινπα ανήκει στην κατηγορία των δημιουργών, των οποίων ο προσωπικός μύθος είναι εξίσου εντυπωσιακός – αν όχι περισσότερο – με το έργο τους. Ίσως επειδή υπήρξε εν ζωή η απόλυτη ενσάρκωση των κινηματογραφικών του ηρώων: ένας συνειδητός παράνομος, που αρνήθηκε να εγκλιματιστεί στο ύφος του εκλεπτυσμένου διανοούμενου της εποχής του και πλήρωσε το τίμημα της εξορίας για αυτό.
(στοιχεία για την ταινία εδώ)

Categories: Ενημέρωση

Παρουσίαση του βιβλίου του Αχιλλέα Ζωγράφου “Music and Chess. Apollo meets Caissa”

Fri, 01/19/2018 - 12:59


(Η πρόσκληση μεγεθύνεται με κλικ). Ο γνωστός σκακιστής, ΥΜ του ΣΟ Αμπελοκήπων, καθηγητής στο Μουσικό Γυμνάσιο Παλλήνης, φίλος και πολύ αγαπητός στην σκακιστική κοινότητα Αχιλλέας Ζωγράφος τα δυο μεγάλα πάθη της ζωής του, τη μουσική και το σκάκι, τα επικοινώνησε μετά από πολύχρονη κοπιαστική εργασία σε ένα πολύ απαιτητικό έργο που αποτελεί στην έκτασή του και την εξαντλητικότητά του μοναδική θεματική πρωτοτυπία στη διεθνή βιβλιογραφία. Τη Δευτέρα 29 Ιανουαρίου, ώρα 18:00, το “Music and Chess. Apollo meets Caissa” θα παρουσιαστεί στο Μερόπειο Ίδρυμα. Ο Αχιλλέας είχε την καλοσύνη να στείλει και προσωπική πρόσκληση στους σκακιστές:

Αγαπητοί φίλοι και φίλες γειά σας!

Θα είναι τιμή για μένα να σας δω στην παρουσίαση του βιβλίου μου “Music and Chess. Apollo meets Caissa”. Στην αφίσα μπορείτε να δείτε όλες τις λεπτομέρειες της εκδήλωσης. Η παρουσίαση θα γίνει στα ελληνικά και θα την προλογίσουν η υψίφωνος και καθηγήτρια μουσικής Σοφία Παπαδημητροπούλου και ο διεθνής μετρ και συγγραφέας Ηλίας Κουρκουνάκης.

Μετά το τέλος της παρουσίασης θα χαρώ να υπογράψω το βιβλίο σε όσους επιθυμούν. Αν θέλετε να ρίξετε μια ματιά στο περιεχόμενό του ή να το παραγγείλετε ηλεκτρονικά, μπορείτε να το δείτε στη διεύθυνση εδώ. Μια ανεξάρτητη κριτική του βιβλίου δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο μπλογκ της πρώην παγκόσμιας πρωταθλήτριας Σούζαν Πόλγκαρ και μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ

 

Categories: Ενημέρωση

Μιλώντας για τον Ταλ

Wed, 01/17/2018 - 12:00


Η φωτογραφία έχει ιδιαίτερη θέση στη σκακιστική ιστορία γιατί είναι η τελευταία παρτίδα που έπαιξε πριν το θάνατό του (τρεις εβδομάδες μετά) ο Μιχαήλ Ταλ. Στο τουρνουά μπλιτς της Μόσχας, 1992, με αντίπαλο τον Κασπάροβ, ο οποίος κέρδισε το τουρνουά αλλά έχασε μόνο μια παρτίδα, από τον Ταλ. Στιγμιότυπα έχουν διασωθεί σε βίντεο, όπου ο μεγάλος σκακιστής από τη Ρίγα δυστυχώς φαίνεται σε δραματική όψη ενώ ήταν μόλις 55 ετών, αλλά ήταν πάντα ο μαγικός Μίσα Ταλ, “ο Μίσα μου” όπως τον αποκαλεί με αγάπη στα βιβλία του ο ιστορικός Γκένα Σοσόνκο.
Ο Κασπάροβ μίλησε στο ραδιοφωνικό σταθμό «Έκο Μόσκβι» στις 30 Νοεμβρίου 2007 και το θέμα της εκπομπής ήταν αφιερωματικό, μίλησε μόνο για τον Ταλ:

Ο Ταλ δεν ήταν παιδί-θαύμα όπως για παράδειγμα ο Καπαμπλάνκα, που ο θρύλος λέει πως έμαθε το παιχνίδι όταν ήταν ακόμη νήπιο, παρατηρώντας τον πατέρα του να παίζει με τους φίλους του. Ο σκακιστής από τη Ρίγα της Λετονίας έμαθε πως να κινεί τα ξύλινα σκακιστικά κομμάτια μετά τον πόλεμο, το 1946, σε ηλικία 10 ετών, αρκετά μεγαλύτερος από τους περισσότερους μελλοντικούς του αντιπάλους. Αλλά όταν ασχολήθηκε με το σκάκι, δεν χώραγε σε κανέναν αμφιβολία πως επρόκειτο για παιδί που θα άφηνε εποχή.

Μόλις τρία χρόνια μετά ο Ταλ συμπεριλήφθηκε στην αντιπροσωπευτική ομάδα νέων της Βαλτικής χώρας. Στα 17 του έγινε πρωταθλητής Λετονίας και στα 21 πρωταθλητής Σοβιετικής Ένωσης.
Ο Ταλ έγινε πολύ γνωστός και δημοφιλής επειδή το στυλ παιχνιδιού του διέφερε κατά πολύ.

Το 1960, λίγο πριν γιορτάσει τα 24α γενέθλιά του, ο Ταλ εθεωρείτο από πολλούς ο καλύτερος παίχτης του κόσμου. Προκρίθηκε από ένα κοπιαστικό σερί αγώνων και διεκδίκησε το παγκόσμιο από τον Μποτβίνικ. Τον κέρδισε εύκολα και έγινε ο νεότερος παγκόσμιος πρωταθλητής της ιστορίας. Δεν κράτησε τον τίτλο για πολύ, ηττήθηκε στο ματς ρεβάνς του 1961. Έως και το θάνατό του, ο Ταλ βρισκόταν πάντα στους δέκα κορυφαίους, αλλά ποτέ ξανά πρώτος.

Εβγκένι Κισέλεβ: Και τώρα επιτρέψτε μου να σας συστήσω τον σημερινό καλεσμένο. Δίπλα μου, στο στούντιο, ο 13ος παγκόσμιος πρωταθλητής, ο Γκάρι Κασπάροβ. Γνωρίζατε τον Ταλ προσωπικά;
Γκάρι Κασπάροβ: Καλημέρα. Ναι, φυσικά. Είχα παίξει εναντίον του.

Ε.Κ.: Το σκορ;
Γ.Κ.: Πολλές ισοπαλίες, κέρδισα μια παρτίδα, σε αγώνες κλασσικού χρόνου. Στα μπλιτς νομίζω ήμασταν ισόπαλοι. Όμως θυμάμαι περισσότερο μια παρτίδα εναντίον του Ταλ, σε σιμουλτανέ, τον Μάρτιο του 1974. Ήμουν 11 ετών και απέναντί μου βρισκόταν ο Μίσα Ταλ. Από τη στιγμή της χειραψίας κιόλας τα ‘χασα. Έχασα γρήγορα. Το 1978, στο πρωτάθλημα Σοβ. Ένωσης παίξαμε την πρώτη μας επίσημη παρτίδα. Βρεθήκαμε και αντίπαλοι σε ένα ματς μπλιτς, το σκορ ήταν 7:7. Ξαναείδα τις παρτίδες πρόσφατα. Συναντηθήκαμε πολλές φορές από τότε. Διατηρούσαμε καλή σχέση. Δούλεψα λίγο μαζί του. Γύρω στο 1980, βρέθηκε στο Μπακού και παίξαμε μερικές παρτίδες προπόνησης. Δεν χάσαμε την επαφή, ως και τις τελευταίες του μέρες. Γινόταν ένα τουρνουά μπλιτς στη Μόσχα, ένα μήνα πριν πεθάνει. Η όψη του ήταν δραματική, αλλά ο λαμπρός σκακιστής Ταλ, ήταν ακόμη Ταλ. Έχασα μόνο μια παρτίδα σ’ εκείνους τους αγώνες, από αυτόν. Είναι ο μόνος παίχτης που γνώρισα ο οποίος δεν μέτραγε τις βαριάντες, τις έβλεπε.

Ε.Κ.: Τι εννοείτε;
Γ.Κ. : Στο σκάκι μετράμε βαριάντες, κινήσεις. Θα παίξει αυτό, θα απαντήσω έτσι. Ο Ταλ είχε καθαρή την εικόνα στην 8η κίνηση, αυτόματα. Ένας συνηθισμένος άνθρωπος πρέπει να στρωθεί να υπολογίζει, σε μερικούς μεφαλοφυείς αυτή η διαδικασία είναι αυτόματη και φυσική. Συμβαίνει με μεγάλους μουσικούς και επιστήμονες. Ο Ταλ ήταν μοναδικός και το παιχνίδι του ανεπανάληπτο. Έκανε ασυνήθιστη ζωή. Δεν σκεφτόταν τίποτα, όπως και στο σκάκι, δεν υπολόγιζε τίποτα.

Ε.Κ.: Αν τον συγκρίνουμε με άλλες προσωπικότητες της σκακιστικής ιστορίας; Υπήρχε ο Μποτβίνικ για παράδειγμα. Δεν ηττήθηκε μόνο από τον Ταλ, αλλά και από τον Σμίσλοβ και τελικά άφησε τον τίτλο του στον Πετροσιάν. Όμως, τα τέλη του ’40 και ολόκληρο το ’50 είναι η εποχή Μποτβίνικ. Τι άλλαξε στο σκάκι με τον Ταλ; Ήταν παιδί της εποχής Χρουστσόφ;
Γ.Κ.: Οι παγκόσμιοι πρωταθλητές εντάσσονται στο πνεύμα της εποχής τους. Η κυριαρχία του Μποτβίνικ, στην πραγματικότητα, ήταν τη δεκαετία του ’30. Τότε ήταν ο κορυφαίος σοβιετικός. Όλα αυτά τα συγχαρητήρια από τη σοβιετική κυβέρνηση, το γράμμα του Μποτβίνικ προς τον Στάλιν, τα ειδικά προνόμια, όλα αυτά, ήταν το 1936-37. Ο Μποτβίνικ, όταν βρέθηκε απέναντι στον Ταλ, ήταν 25 χρόνια μεγαλύτερος. Η συνεισφορά του Μποτβίνικ είναι πολύ σπουδαία, αν την εντάξουμε στο ιστορικό της πλαίσιο. Λογικό, ψυχρό, επιστημονικό στυλ. Επιχείρησε να χωρίσει το σκάκι σε τετράγωνα και να τα αναλύσει ένα προς ένα. Ήταν κάτι επαναστατικό για το σκάκι παρότι έδειχνε δογματικό και αυτή η προσέγγιση είχε καρπούς. Ο Σμίσλοβ ήταν διαφορετικός, αλλά έπαιζε κι εκείνος με αυτό το κλασσικό στυλ. Ο Ταλ τα άλλαξε όλα. Δεν έπαιζε σκάκι εμπιστοσύνης, όμως κέρδιζε…

Ε.Κ.: Ο Σπάσκι ήταν πιο ισχυρός;
Γ.Κ.: Ήταν πιο ευπροσάρμοστος. Αναμφίβολα. Παρεμπιπτόντως, ο Ταλ ποτέ δεν έπαιζε καλά εναντίον του Σπάσκι, ούτε εναντίον του Κορτσνόι. Κατά το 1965, ήταν φανερό, πως για πολλούς λόγους ο Ταλ δεν θα μπορούσε να επανέλθει στην απόλυτη κορυφή. Δεν μπορούσε να συγκεντρωθεί στα αποτελέσματα.

Ε.Κ.: Διασταυρώθηκαν οι δρόμοι του Ταλ με του Κάρποβ;
Γ.Κ : Ο Ταλ εργάστηκε σκακιστικά με τον Κάρποβ πριν από το ματς που δεν έγινε ποτέ (με τον Φίσερ), καθώς κι όταν ο Κάρποβ αντιμετώπισε τον Κορτσνόι.

Ε.Κ.: Τα στυλ του Κάρποβ και του Ταλ είναι τόσο διαφορετικά, όμως…
Γ.Κ.: Για αυτό ακριβώς η συνεργασία ήταν αποδοτική. Ωστόσο, τη δεκαετία του ’70 ο Ταλ έπαιζε πιο προσγειωμένα. Στα τέλη της δεκαετίας μάλιστα μπορούμε να πούμε πως ήταν περισσότερο “τεχνικός” παίκτης. Φυσικά μπορούσε να εξαπολύσει από το πουθενά συνδυαστική καταιγίδα, αλλά δεν αποτελούσε πλέον κάτι σημαντικό για εκείνον. Είχε καταλάβει πως ήταν απαραίτητο να κάνει μερικά “βαρετά” πράγματα στη σκακιέρα και έμαθε να τα κάνει πολύ καλά.

Ε.Κ. : Με τον Φίσερ, έπαιξε;
Γ.Κ. : Φυσικά. Και τον νικούσε, ειδικά όταν ο Φίσερ ήταν μικρός. Στο τουρνουά υποψηφίων του 1959, τον κέρδισε με σκορ 4:0. Η πρώτη νίκη του Φίσερ εναντίον του Ταλ σημειώθηκε το 1961, στο Μπλεντ. Ο Ταλ ήταν εξαιρετικά δύσκολος αντίπαλος για τον Αμερικανό, ένας πονοκέφαλος. Ο Φίσερ ήταν λογικός παίχτης, ο Ταλ, όπως είπαμε, έπαιζε “λάθος σκάκι”.

Ε.Κ.: Αντιτάχθηκε ο Ταλ στις σοβιετικές αρχές; Είχε πολιτική άποψη;
Γ.Κ.: Αγαπούσε την ελευθερία και δεν άντεχε την ψεύτικη ρητορεία. Δεν συγκρούστηκε όμως, δεν ήταν πρόσωπο τυπικής πολιτικής συνείδησης.

Ε.Κ.: Και ο Ταλ σας βοήθησε, στα ματς με τον Κάρποβ. Δεν νομίζω να θρησκευόταν, αλλά προσευχήθηκε για σας, για τη νίκη σας.
Γ.Κ. : Ο Ταλ δεν προσευχήθηκε ποτέ και για τίποτα. Απλώς ήθελε μερικές αλλαγές στο σύστημα ευνοιοκρατίας. Και δεν έκρυψε τη συμπάθειά του και τις ελπίδες του.

Categories: Ενημέρωση

Square Off, η έξυπνη σκακιέρα

Wed, 01/17/2018 - 10:52

(αναδημοσίευση από το τεχνολογικό σάιτ insomnia.gr)

Με μια πρώτη ματιά, το Square Off μοιάζει με μια απλή, κλασική σκακιέρα. Όπως αποδεικνύεται, όμως, τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται, καθώς πρόκειται για μια συσκευή που επιτρέπει στον αντίπαλό σας να βρίσκεται σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη ή να μην είναι καν άνθρωπος.
Κι αν αυτό είναι κάτι που ήδη κάνουν τόσες και τόσες σκακιστικές εφαρμογές σε υπολογιστές και κινητά, το Square Off επαναφέρει στο παιχνίδι την ίδια τη σκακιέρα ως φυσικό αντικείμενο, διατηρώντας παράλληλα τις ευκολίες μιας ψηφιακής εφαρμογής. Έτσι, όταν το παιχνίδι ξεκινά, τα πιόνια του αντιπάλου κινούνται μόνα τους, κάνοντάς σας να νιώθετε λιγάκι …Χάρι Πότερ.

Πιο συγκεκριμένα, ο κάτοχος του Square Off μπορεί να προκαλέσει σε παρτίδα άλλους κατόχους μέσω της mobile εφαρμογής που τη συνοδεύει ή να επιλέξει αντίπαλο από τους online παίκτες του chess.com. Εναλλακτικά, μπορεί να παίξει απέναντι στον ίδιο τον επεξεργαστή της συσκευής, που περιλαμβάνει 20 διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας.

Για να επιτευχθεί το εντυπωσιακό αποτέλεσμα το Square Off αξιοποιεί ένα ρομποτικό χέρι που τοποθετείται στο εσωτερικό της σκακιέρας και στην άκρη του διαθέτει ηλεκτρομαγνήτη. Τα πιόνια, με τη σειρά τους, έχουν κι αυτά στη βάση τους ηλεκτρομαγνήτες. Όταν γίνεται κίνηση στην εφαρμογή, το smartphone στέλνει το σήμα μέσω Bluetooth στο ρομποτικό χέρι και αυτό μετακινείται κάτω από την σκακιέρα, μεταφέροντας μαζί του το κατάλληλο πιόνι.

Στην ουσία, δηλαδή, η ψηφιακή κίνηση του αντιπάλου προσομοιώνεται με αναλογικό τρόπο στην σκακιέρα. Όπως μας εξήγησε άνθρωπος της εταιρείας, ακόμη και στην περίπτωση του αυτόματου παιχνιδιού κάθε κίνηση του υπολογιστή καθυστερεί δύο δευτερόλεπτα, ώστε να δοθεί η ψευδαίσθηση ότι ο αντίπαλος σκέφτεται πριν κάνει την κίνησή του.

Το Square Off έρχεται σε δύο διαφορετικές εκδόσεις: την κλασική, Kingdom Set, στα 249 δολάρια και την Grand Kindom Set στα 299 δολάρια. Η διαφορά της δεύτερης είναι ότι διαθέτει διαφορετικά πιόνια, χώρο «παρκαρίσματος» των πιονιών που βγαίνουν εκτός παιχνιδιού, καθώς και δυνατότητα αυτόματης τακτοποίησής τους στις σωστές θέσεις όταν μια νέα παρτίδα ξεκινά.

Categories: Ενημέρωση

14ος Διεθνής Παράλληλος Διαγωνισμός Λύσης Σκακιστικών Προβλημάτων

Mon, 01/15/2018 - 11:09


Παίζουν τα λευκά και κάνουν ματ σε δυο κινήσεις. Σύνθεση του Thomas Taverner, Dubuque Chess Journal 1889. Δεν είναι δύσκολο, μπορείτε να δώσετε τη λύση; Ένας φίλος των προβλημάτων έφτιαξε ένα σύντομο βίντεο με την επεξηγηματική λύση και πρόσθεσε δεξιά ένα σκετσάκι από τους Μόντι Πάιθον για να απασχολήσει  με κάτι διαφορετικό όσους επιμένουν να βρίσκουν βαρύ το καλλιτεχνικό σκάκι.

Η Παγκόσμια Ομοσπονδία για το Καλλιτεχνικό Σκάκι WFCC (World Federation for Chess Composition) προκήρυξε τον 14ο Διεθνή Παράλληλο Διαγωνισμό Λύσης Σκακιστικών Προβλημάτων. Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί την ίδια ημέρα και ώρα στις χώρες που έχουν δηλώσει συμμετοχή.
Η ημερομηνία και τόπος διεξαγωγής για την Αθήνα είναι η Κυριακή 28 Ιανουαρίου, 10:30 ώρα Ελλάδας, στην αίθουσα του Σκακιστικού Ομίλου Ηλιούπολης, στην οδό Παπαναστασίου 12-14, στο συγκρότημα των πολυκλαδικών σχολείων, που είναι κάθετη στην Βουλιαγμένης, πολύ κοντά στο Μετρό Αλίμου (έξοδος προς Αθήνα). Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί σε 3 τμήματα:

• Το πρώτο τμήμα προορίζεται για έμπειρους λύτες και τα αποτελέσματα μετρούν για απόκτηση βαθμών διεθνούς αξιολόγησης (δύο γύροι με ένα ορθόδοξο 2 κινήσεων, ένα ορθόδοξο 3 κινήσεων, ένα ορθόδοξο πολλών κινήσεων, μία σπουδή, ένα βοηθητικό και ένα αντίστροφο ανά γύρο).
• Το δεύτερο τμήμα απευθύνεται σε λιγότερο έμπειρους λύτες με βαθμό αξιολόγησης μικρότερο του 1700. Θα περιλαμβάνει ευκολότερα προβλήματα (δύο γύροι με 4 προβλήματα ανά γύρο από τις ίδιες κατηγορίες όπως στο πρώτο τμήμα) και τα αποτελέσματα μετρούν για απόκτηση βαθμών διεθνούς αξιολόγησης.
• Το τρίτο τμήμα των παίδων-κορασίδων (γέννηση μετά την 31-12-2004) θα είναι ενός γύρου με 6 απλά προβλήματα προς λύση (δύο ορθόδοξα 2 κινήσεων, δύο ορθόδοξα 3 κινήσεων, ένα ορθόδοξο πολλών κινήσεων και μία σπουδή).

Ο χρόνος σκέψης για κάθε γύρο είναι δύο ώρες, ενώ προβλέπεται διάλειμμα μισής ώρας μεταξύ τους. Η κατάταξη θα γίνει με βάση τους βαθμούς που θα συγκεντρώσει κάθε λύτης. Σε περίπτωση ισοβαθμίας, δεύτερο κριτήριο είναι ο συντομότερος χρόνος.
Η κατάταξη των λυτών θα είναι ατομική και δεν προβλέπεται κατάταξη χωρών.
Την ευθύνη διεξαγωγής του διαγωνισμού στην Ελλάδα έχει η Επιτροπή Καλλιτεχνικού Σκακιού της ΕΣΟ.
Για κάθε χώρα έχει ορισθεί από την WFCC ένας τοπικός διοργανωτής, για την Αθήνα ο Γιάννης Γαρουφαλίδης και για την Πάτρα ο Τάσος Αλεξάνδρου.

Υποβολές συμμετοχής θα γίνονται δεκτές μέχρι το Σάββατο 27 Ιανουαρίου 2018.
Αθήνα: Γιάννης Γαρουφαλίδης, τηλέφωνο 6938792281, email ggaroufalidis@yahoo.gr
Πάτρα: Τάσος Αλεξάνδρου, τηλέφωνο 6975926236, email sopatron@otenet.gr

Categories: Ενημέρωση

Εικόνες

Mon, 01/15/2018 - 09:50

Το ίδιο βράδυ ο Ντάσιελ Χάμμετ με ρώτησε: «Γιατί είπες ότι είμαι ένας αμαρτωλός άγιος του Ντοστογιέφσκι; Τι σημαίνει αυτό;» του απάντησα ότι δεν είχα την παραμικρή ιδέα. Χρόνια μετά, όταν η ζωή του είχε αλλάξει, κατάλαβα τι ήθελα να πω εκείνη την ημέρα: Είχα δει τον αμαρτωλό – οτιδήποτε μπορεί να είναι ένας αμαρτωλός- και είχα εντοπίσει την αλλαγή πριν εκδηλωθεί. Όταν του το είπα ο Χάμμετ απάντησε ότι δεν ήξερε για τι μιλούσα και ότι για αυτόν τέτοιου είδους συζητήσεις ήταν πολύ «θρησκευτικές». Αλλά ήξερε ότι είχα δίκιο (Λίλιαν Χέλμαν).
Φωτογραφία του 1946, που παραδόξως δεν προέρχεται από τις σελίδες κάποιου νουάρ αναγνώσματος. Άνδρες της Σκότλαντ Γιάρντ παίζουν σκάκι στο γραφείο Τύπου της υπηρεσίας, περιμένοντας την είδηση που θα διακόψει την παρτίδα. Οποιαδήποτε εξέλιξη ρουτίνας όπως διάρρηξη σε οικία, ατύχημα με άμαξα, πυρκαγιά σε αποθήκη, είναι πολύ αμφίβολο αν θα αφήσει στη μέση και ξεκρέμαστη, δώδεκα παρά εικοσιπέντε όπως δείχνει το ρολόι τοίχου, την βαριεστημένη συγκέντρωση των παικτών. Το πολύ πολύ να δοθεί σαν δουλειά στον μαθητευόμενο του κάτω ορόφου. Μόνο ένας φόνος θα τα καταφέρει – και ο φόνος σαν τέχνη.

Categories: Ενημέρωση

Διασυλλογικές διοργανώσεις ΕΣΣΝΑ αρχών 2018

Sat, 01/13/2018 - 10:56

Αρχίζουν αύριο Κυριακή 14 Ιανουαρίου, ώρα 10:30 το πρωί, οι διασυλλογικές διοργανώσεις εθνικών και τοπικών κατηγοριών στην Αττική. Στις ομαδικές συναντήσεις θα αγωνίζονται στη διάρκεια των διοργανώσεων εκατοντάδες σκακιστές και σκακίστριες από τους συλλόγους της Αθήνας, του Πειραιά και της Αττικής.

Στον ΠΟΑ Αττικής (όπου οι τρεις πρώτες ομάδες εξασφαλίζουν το δικαίωμα συμμετοχής στην τελική φάση της Α’ Εθνικής τον Ιούλιο) συμμετέχουν, με σειρά κλήρωσης: ΣΟ Αιγάλεω, ΣΟ Κορυδαλλού, Πανελλήνιος, ΑΟ Κηφισσιάς, ΣΟ Ν. Φιλαδέλφειας, Σκακιστική Άνοιξη, ΣΟ Κορωπίου, ΣΟ Θωμάς Γεωργίου, Πειραϊκός.

Αρχίζουν επίσης: η Β’ Εθνική, η Γ’ Εθνική, η Α’ Τοπική, η Β’ Τοπική. Παράλληλα θα γίνεται το Κύπελλο Αττικής Φιλίας.

* Το σάιτ της ΕΣΣΝΑ όπου τα αποτελέσματα με ευθύνη των συλλόγων καταχωρούνται συνήθως από τις Κυριακές το μεσημέρι και έπειτα εδώ και ο σύνδεσμος chess-results για τις διοργανώσεις εδώ

* Αρχίζουν επίσης αυτή την Κυριακή και τις επόμενες οι διασυλλογικές διοργανώσεις σε άλλες Ενώσεις της χώρας. Σχετική ανάρτηση με ενδεικτικές πληροφορίες θα δημοσιευτεί σύντομα.

* Στη φωτογραφία: Ένας στους δυο επιβάτες στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ένας στους δυο περιπατητές στο δρόμο και ένας στους δυο πελάτες σε μαγαζιά για καφέ take away γύρω στις 9.30 με 10 το πρωί της Κυριακής είναι σκακιστής – έχει αποδείξει η πολυετής παρατήρηση.

Categories: Ενημέρωση

Tata Steel Chess 2018, 12-28 Ιανουαρίου

Fri, 01/12/2018 - 11:05


Ο Ανίς Χίρι είναι ο ισχυρότερος Ολλανδός σκακιστής τα τελευταία χρόνια ενώ μετέχει πάντα πολύ δραστικά στη σκακιστική ζωή της χώρας. Εδώ, προβάλλοντας πριν την έναρξη το Tata Steel 2018 σε άλλη πόλη της Ολλανδίας – όχι στο Βέικ ααν Ζέε που είναι ο τόπος διεξαγωγής.

Σήμερα Παρασκευή 12 Ιανουαρίου είναι η γιορτή για την έναρξη και το Σάββατο 13/1 οι αγώνες του 1ου γύρου. Είναι προτιμότερο να αναφέρεται η έναρξη στο μικρό χωριό Βέικ ααν Ζέε σαν γιορτή παρά σαν τελετή. Διότι τόσες δεκαετίες που διεξάγεται το τουρνουά, αν και πανίσχυρο, ποτέ το Βέικ ααν Ζέε δεν ταυτίστηκε με βαριές επισημότητες, τρανού ύφους χαιρετισμούς επισήμων και χορευτικές επιδείξεις όπως στους νεόκοπους σκακιστικούς προορισμούς που έχουν προκύψει. Είχε πάντα μια ελευθεριότητα, μια καλοφτιαγμένη ασιδέρωτη όψη.

Στο φετινό φεστιβάλ Tata Steel με τις πολυάριθμες εκδηλώσεις για κάθε προτίμηση και κάθε δυναμικότητα στον Α’ όμιλο πουλ (“All Tata Steel Masters”) παίζουν οι:
Κάρλσεν, Καρουάνα, Μαμεντιάροβ (οι 3 πρώτοι του κόσμου δηλαδή), Σο, Κράμνικ, Σβίντλερ, Ανάντ, Καριάκιν, Χίρι, Βέι Γι, Ματλακόβ, Χου Γιφάν, Αμπιντάν, Τζόουνς – μ.ό. έλο 2750, κατηγορία 20.

Πολύ γνωστοί και ισχυροί σκακιστές παίζουν και στα πολλά άλλα τουρνουά του Tata Steel (Βίντιτ, Κρασένκοβ, Ξιόνγκ κ.ά). Σύμφωνα με την παράδοση που διατηρείται, ο νικητής του Β’ ομίλου συμμετέχει στην επόμενη διοργάνωση στον Α’ όμιλο των θηρίων.

* Η Ολλανδία είναι μικρή χώρα σε έκταση, τα τρένα πολύ γρήγορα – και οι μετακινήσεις δεν κρατούν πολύ. Δυο γύροι στον Α’ όμιλο θα γίνουν σε άλλες πόλεις. Ο γύρος της 17ης Ιανουαρίου θα γίνει στο Χίλβερσουμ (την πόλη των στούντιο των κρατικών μίντια) και εκείνος της 24ης Ιανουαρίου στο Χρόνινγκεν (σε κεντρικό αμφιθέατρο του πανεπιστημίου – στην τεράστια φοιτητούπολη του βορρά της χώρας).

* Το επίσημο σάιτ είναι όπως κάθε χρονιά πληρέστατο και εξαιρετικό, με συνεχείς ρέουσες δημοσιογραφικές πληροφορίες, βίντεο, φωτογραφίες, αναλύσεις, λάιβ μετάδοση, θα βρείτε τα πάντα: tatasteelchess.com.
Για γρήγορη πρόσβαση στις παρτίδες του πρώτου γκρουπ προσθέτω σκακιέρα λάιβ στην υποσελίδα τη δικιά μας, Ζωντανές Μεταδόσεις. Στην υποσελίδα Φωτορροή θα βρίσκετε καθημερινά μια μικρή επιλογή από το φωτογραφικό υλικό.

Οι αγώνες αύριο Σάββατο 13/1 καθώς και στους περισσότερους γύρους θα ξεκινούν στις 2.30 μ.μ. ώρα Ελλάδας.


Το Wall of Fame του Βέικ ααν Ζέε. Ο Λάρσεν έλεγε ότι κάθε σκακιστής οφείλει να προσπαθήσει μια φορά στη ζωή του να παίξει στο ολλανδικό αυτό χωριό.

 

Categories: Ενημέρωση

Εικόνες

Wed, 01/10/2018 - 22:32


Μαθαίνοντας σκάκι με το βιβλίο γύρω στο 1975. Μπορεί και να είναι βιβλίο του Τσέρνεβ ή του Ρέινφελντ, των πιο “λαϊκών” σκακιστικών συγγραφέων της εποχής στην Αμερική. Ο θυμωμένος της τζαζ, ο Τσαρλς Μίνγκους (1922-1979). Με λατρεία για την κλασική μουσική, στράφηκε γρήγορα στην τζαζ γιατί λόγω των φυλετικών διαχωρισμών στις ΗΠΑ ήταν αδύνατον να κάνει καριέρα στα άβατα των λευκών: τα κονσερβατόρια και τις μητροπολιτικές ορχήστρες. Η πρώτη εκπαίδευσή του όμως στο τσέλο τον βοήθησε να αναπτύξει μια μοναδική δεξιοτεχνία για μπασίστας της τζαζ. “Τα δάχτυλα του Μίνγκους”.

Αν και έπαιζε μπάσο, το πραγματικό “όργανο” του Τσαρλς Μίνγκους ήταν η μπάντα του. Οι συνθέσεις του είχαν ξεχωριστή ζωτικότητα, γιατί συνήθως υπαγόρευε τη σύνθεση απ΄ ευθείας στους μουσικούς προφορικά, ως ήχο, χωρίς αυτοί να διαβάζουν τις νότες. Οι μελωδίες του έχουν ένα σκερτσόζικο λυρισμό γιατί, όπως είχε πει ο ίδιος, ήθελε να είναι “αυθόρμητος συνθέτης” και εισήγαγε στην τζαζ το “συλλογικό αυτοσχεδιασμό”, στον οποίο συμμετέχουν όλοι οι μουσικοί μιας μπάντας.

Πολλές δημιουργίες του ενσωμάτωναν έναν έντονο αντιρατσισμό, και συχνά γελοιοποιούσε ρατσιστικά στερεότυπα στη μουσική του. Για παράδειγμα η σύνθεσή του Fables of Faubus αποτέλεσε μία ορχηστρική διαμαρτυρία κατά του ρατσιστή κυβερνήτη της πολιτείας του Αρκάνσας Faubus.

Πηγή για το μεγαλύτερο μέρος από τα σύντομα στοιχεία εδώ

Categories: Ενημέρωση

Οι δίδυμες φωτογραφίες

Tue, 01/09/2018 - 23:02


Τις δυο φωτογραφίες έστειλε ο φίλος Βαγγέλης Βιδάλης, μεγεθύνονται με κλικ – και τον ευχαριστούμε. Γράφει για τους φίλους του skakistiko:

“Την πρώτη φωτογραφία την είχα δει στη σελίδα 176 του περιοδικού Tijdschrift van den Koninklijken Nederlandschen Schaakbond (τεύχος Μαϊου-Ιουνίου 1946).
Η λεζάντα ανέφερε τα ονόματα των 10 Σοβιετικών παικτών που έπαιξαν εναντίον των ΗΠΑ στο ματς στο ματς ραδιοφώνου δυο γύρων που έγινε μετά τον πόλεμο, από 1 έως 4 Σεπτεμβρίου του 1945.

Στη συνέχεια θυμήθηκα ότι είχα το ρώσικο βιβλίο για το ματς αυτό (εκδόσεις Fizkultura i sport, Μόσχα 1946, επιμέλεια: Β.Ε. Χέρμαν, αναλύσεις των 20 παρτίδων από τους παίκτες συν 2-3 ακόμη, 175 σελ., το βιβλίο είχε τυπωθεί σε τιράζ 20.000 αντιτύπων). Και στη σελίδα 7 είδα τη “δίδυμη” φωτογραφία!

Βλέποντας τις δύο φωτό είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ότι υπήρχαν δύο διαφορετικοί φωτορεπόρτερ. Η θέση στη σκακιέρα παραμένει η ίδια.
Αυτή -όπως έγραφε το ολλανδικό περιοδικό- ήταν από την παρτίδα Horowitz-Flohr.

Πράγματι, αυτή ήταν από τον 2ο γύρο του ματς. Η θέση που εικονίζεται δεν προέκυψε στην παρτίδα, πρόκειται για ανάλυση μετά την 16η κίνηση του λευκού. Ο Πάνοβ, που ανέλυσε την παρτίδα στο βιβλίο, σημειώνει ότι η 16…ε5 είναι λάθος και θα έπρεπε να παιχθεί 16. …0-0-0. Κάτι που διακρίνεται στις φωτογραφίες.

Αυτή ήταν η μία από τις μόλις δύο ήττες παικτών της ομάδας της ΕΣΣΔ! Το τελικό σκορ του ματς ήταν 15,5-4,5.
Τα ονόματα των Σοβιετικών φαίνονται στη κάτω φωτό.
Η σύνθεση των Αμερικανών ήταν: Denker, Reshevsky, Fine, Horowitz, Kashdan, Steiner, Pinkus, Seidman, Kupchik και Santasiere.”


* Σημείωση:
Για το ιστορικό ματς μέσω ραδιοφώνου του 1945 μπορείτε να διαβάσετε λεπτομέρειες και να δείτε όλες τις παρτίδες στην ειδική σελίδα των chessgames.com
Πολύ σημαντικό όμως για την ιστορική καταγραφή είναι το βίντεο διάρκειας ενάμιση λεπτού που έχει διασωθεί.

Categories: Ενημέρωση

Ο ένας μήνας που δεν κατέκτησε τον κόσμο

Mon, 01/08/2018 - 12:35


Όσοι έχετε οργανωτική σύνδεση με σκακιστικό σύλλογο, με βεβαιότητα έχετε συναντήσει έναν τύπο ανθρώπων που εγώ ονομάζω, μην κρυβόμαστε πίσω από πολιτικές ορθότητες και ευγένειες: ψώνια ολκής. Στα ευγενικά σας θα τους πείτε αμετροεπείς, αλλά δεν καλύπτει η λέξη.  Δεν τον έχετε ξαναδεί ποτέ. Είναι πάντα ενήλικας. Σας συστήνεται και στη συνέχεια αρχίζει να σας απαριθμεί τα σκακιστικά βιβλία που έχει μελετήσει. Τα οποία φυσικά είναι πάντα βιβλία ανοιγμάτων και μάλιστα η επιλογή τους από εκείνα τα κακά βιβλία που πατάνε 100% στην απομνημόνευση βαριαντών. Επίσης σας μιλά για τα σκακιστικά προγράμματα που διαθέτει και δουλεύει στον υπολογιστή, διψήφιος αριθμός πάντα. Θεωρεί πως είναι έτοιμος σκακιστής αξιώσεων και λαμβάνει την απόφαση να παίξει στο επόμενο όπεν που διοργανώνει ο σύλλογος, με τεράστιες φυσικά αγωνιστικές φιλοδοξίες, που δεν κρύβει. Το τουρνουά αρχίζει, ο υποσχόμενος σκακιστής δεν σταυρώνει νίκη ούτε με τους άλλους αρχαρίους, οπότε δεν εμφανίζεται στο επόμενο – όσο τον είδατε πάλι εσείς, τον είδα κι εγώ. Αν βέβαια δεν έχει προλάβει να αποχωρήσει στο πρώτο τουρνουά, στον 5ο από τους 7 γύρους. Το σκάκι τον έχασε για πάντα. Περαστικοί πολλοί στο σκάκι για ποικίλους προσωπικούς λόγους, αλλά ο πιο εξασφαλισμένος περαστικός είναι εκείνος, το ξέρατε άλλωστε με το που μιλήσατε την πρώτη φορά.

Οι φιλοδοξίες όμως αν έχει κανείς πολλά κλικ παραπάνω οίηση για τον εαυτό του μπορούν να φτάσουν ως και τον παγκόσμιο πρωταθλητή. Ο 24χρονος Μαξ Ντόιτς από το Σαν Φρανσίσκο ήξερε μόνο τις κινήσεις και είχε παίξει μερικές ανεπίσημες παρτίδες σπίτι του με φίλους, αλλά θεωρεί τον εαυτό του τόσο σπουδαίο και υπερχαρισματικό που με έναν μήνα εκμάθησης του παιχνιδιού σκέφτηκε να αντιμετωπίσει στα ίσα τον Κάρλσεν. Τα χρήματα που έχει ή και του παρέχονται από τρίτους δεν λείπουν οπότε και ο παγκόσμιος πρωταθλητής Μάγκνους Κάρσλεν δεν είχε κανένα λόγο να χαλάσει τέτοιο χατίρι και να πετάξει την ευκαιρία.  Ο Ντόιτς είχε καταστρώσει “ετήσιο πρόγραμμα” όπου για κάθε μήνα του χρόνου έθετε έναν σκοπό που θα τον ολοκλήρωνε με επιτυχία κορυφαίου στον κόσμο. Να κατασκευάσει αυτοκίνητο χωρίς οδηγό, να επιλύσει τον κύβο του Ρούμπικ σε λιγότερα από 20 δευτερόλεπτα, να λύνει το σταυρόλεξο των ΝΥ Times με το πρώτο πέρασμα.

Για να είμαστε δίκαιοι, ο σκοπός αρχικά ήταν να κερδίσει το σκακιστικό παιχνίδι προσομοίωσης  (για κινητές συσκευές και όχι επιπέδου stockfish κ.ά) “Play Magnus” αλλά η Wall Street Journal του πρότεινε να κερδίσει τον αληθινό Μάγκνους, κι ο Ντόιτς τη θεώρησε αναμφίβολα άψογη κι εφικτή πρόκληση. Κι αν ακόμη έχανε από τον Κάρλσεν, θα έμενε η κατά αφορισμό Άντι Γουόρχολ δημοσιότητα, για πάσα χρήση στο μέλλον.

Αν είχε ακούσει ποτέ στη ζωή του για εκείνον τον αρχαίο Αθηναίο από τον δήμο Αλωπεκής, θα καταλάβαινε πως ο ένας μήνας προετοιμασίας που “θα μάθαινε τα πάντα” θα του ψιθύριζε, ο ίδιος ο μήνας θυμωμένα στο αυτί, πως στην αισχρή και σκληρή πραγματικότητα δεν ξέρει τίποτα.

Η καλή επαφή με την πραγματικότητα (σε σχέση με το πόσο πραγματικά αξιόλογες -ή συνηθέστερα εντελώς κοινές- είναι οι όποιες εν δυνάμει ικανότητές μας) είναι ένα από τα μεγάλα χαρίσματα που με γοητεύουν στους ανθρώπους, κι αυτό γιατί δεν είναι κοινός τόπος ως γνώρισμα για τους περισσότερους. Αλλά και στον κόσμο του σκακιού πιο ειδικά, με το φανάρι του Διογένη ψάχνω δεκαετίες τον σκακιστή που παίζει και ξέρει όσο δείχνει το έλο του ή μπορεί να είναι και overrated. Ο κανόνας είναι πως όλοι βρισκόμαστε περίπου 300 μονάδες κάτω από το πραγματικό μας δυναμικό και απλά δεν έχουν ευνοήσει οι περιστάσεις. Δεν τον έχω ξετρυπώσει ακόμα.

Για το περίεργο παιχνίδι Ντόιτς – Κάρλσεν μπορείτε να δείτε εδώ (και την παρτίδα που παίχτηκε – δεν ξέρουμε αν παίχτηκαν περισσότερες).

Categories: Ενημέρωση

Το σκάκι και οι ανεμόμυλοι του Δον Κιχώτη

Sun, 01/07/2018 - 12:38


“Σε ένα χωριό της Μάντσας που δεν θέλω να θυμάμαι το όνομά του…”

Ο Μιγκέλ ντε Θερβάντες το 1615 εκδίδει τον δεύτερο τόμο του Δον Κιχώτη. Δέκα χρόνια μετά την έκδοση του πρώτου τόμου, ο Θερβάντες νιώθει την ανάγκη να μας διηγηθεί την τρίτη ιπποτική έξοδο του ιππότη, ο οποίος πάντα μαζί με τον Σάντσο Πάντσα, ιδίως σε αυτό το δεύτερο μέρος φιλοσοφούν, ανταλλάσουν πληθώρα παροιμιών και φιλοσοφικών συζητήσεων. Στο Κεφάλαιο ΧΙΙ του δεύτερου μέρους με τον υπότιτλο για την παράξενη περιπέτεια που ‘χε ο γενναίος Δον Κιχώτης με τον ανδρείο ιππότη των Κατόπτρων συζητούν ο Δον Κιχώτης με τον Σάντσο Πάντσα και φιλοσοφούν:

– Και λοιπόν, είπε ο δον Κιχώτης, το ίδιο συμβαίνει με το θεατρικό έργο που παρασταίνουμε όλοι μας σε τούτον τον κόσμο, όπου άλλος κάνει τον αυτοκράτορα, άλλος το φαντάρο, άλλος τον ποντίφηκα κι ένα σωρό άλλες φιγούρες τελείως διαφορετικές μεταξύ τους· κι όταν φτάσει το τέλος της παράστασης, μας βγάζει ο θάνατος τα ρούχα που μας κάναν να διαφέρουμε ο ένας από τον άλλον, και μας βάζει στον τάφο εντελώς όμοιους μεταξύ μας.

– Καλή η παρομοίωση, είπε ο Σάντσο, αν και όχι τόσο καινούργια, γιατί την έχω ακουστά κι απ’ άλλους· το ίδιο δε συμβαίνει και με τα πιόνια του σκακιού, που όσο παίζεται η παρτίδα, άλλο είναι βασιλιάς, άλλο βασίλισσα κι άλλο δεν ξέρω τι; Όταν όμως το παιχνίδι τελειώσει, τα μαζεύουν όλα μαζί, ανάκατα το ‘να με τ’ άλλο, και τα βάζουν μες στο σακούλι, όπως τους ανθρώπους στον τάφο.

– Κάθε μέρα που περνάει Σάντσο, είπε ο δον Κιχώτης, γίνεσαι όλο και σοφότερος…

(Μιγκέλ Ντε Θερβάντες, Δον Κιχώτης, σε μετάφραση Ηλία Ματθαίου, εκδόσεις Εξάντας, 1994)

Ο Θερβάντες χρησιμοποιεί τη μεταφορά των σκακιστικών κομματιών που μπαίνουν στο σακούλι, χωρίς καμία ιεραρχία σε σχέση με αυτή που είχαν στο παιχνίδι για να μιλήσει σχετικά με τη ζωή και το θάνατο, όπου στο θάνατο κατά το κοινώς λεγόμενο είναι όλοι ίσοι. Πρέπει στο σημείο αυτό να επισημανθεί ότι η παρομοίωση αυτή που, όπως λέει ο Σάντσο, την έχει ακούσει και από άλλους, δεν μπορεί να αναφέρεται παρά στον Ομάρ Καγιάμ και τα Ρουμπαγιάτ.

Το απόσπασμα περιλαμβάνεται στο βιβλίο του Γιάννη Αντωνιάδη “Σκάκι και Λογοτεχνία”.

*** Στην υποσελίδα Στιγμές (καταχώρηση 2 Ιαν. 2018) κατέγραψα την καφκική πρόταση για τον Σάντσο Πάντσα. Ένας ελεύθερος άνθρωπος που γίνεται αυτός ο πρωταγωνιστής του μύθου που μας παραδίδεται, ενώ ο Δον Κιχώτης απλώς ένας ξορκισμένος δαίμονας, μια κατασκευή της φαντασίας του.

 

Categories: Ενημέρωση

Η σκακιστική ομάδα του ΕΜΠ “Le Roi”

Sat, 01/06/2018 - 00:48


Από τη διοργάνωση που έγινε τον περασμένο Νοέμβριο στην κεντρική βιβλιοθήκη του ΕΜΠ.

Η πανεπιστημιακή κοινότητα στην Ελλάδα είναι ένας χώρος που μέχρι στιγμής δεν έχει καταφέρει πολλά στην ανάπτυξη του σκακιού. Πολύ λίγες οι δραστηριότητες που σχετίζονται με το παιχνίδι και με μικρή διάρκεια ζωής, οι περισσότερες εφήμερες. Η σκακιστική ομάδα Le Roi του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου αποτελείται αποκλειστικά από φοιτητές και πρόκειται για μια σχετικά νέα προσπάθεια που φιλοδοξεί να έχει καλή παρουσία.

Πρόσφατα διοργανώθηκε το 2ο τουρνουά του ΕΜΠ όπου στάλθηκαν 81 δηλώσεις συμμετοχής εκ των οποίων 68 ήταν φοιτητές ΕΜΠ και 13 από άλλες σχολές. Εφαρμόστηκαν μερικές καινοτομίες τις οποίες εξηγούν οι υπεύθυνοι του πρωταθλήματος:
– Διατέθηκαν σε όλους τους παίκτες παρτιδόφυλλα προκειμένου να καταγράψουν τις παρτίδες -κάτι που δεν συμβαίνει σε τουρνουά που οι περισσότεροι σκακιστές δεν ανήκουν σε επίσημους συλλόγους. Όλες παρτίδες ανέβηκαν στη συνέχεια σε δημόσια σκακιστική βάση.
– Αναπτύχθηκε αλγοριθμική διαδικασία βασισμένη στα λάθη και στις καλές κινήσεις των παικτών.
– Εδραιώθηκαν κάποιες στατιστικές κατηγορίες.

Στις 17 Ιανουαρίου, στο μεγαλύτερο αμφιθέατρο της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΕΜΠ, θα γίνει η τελική φάση του 2ου πρωταθλήματος με προβολή των παρτίδων σε προτζέκτορα και πιθανή λάιβ μετάδοση στο ίντερνετ.

Η σελίδα της ομάδας στο fb εδώ

Categories: Ενημέρωση

Στιγμές παγκόσμιων πρωταθλητών – μέρος 1

Thu, 01/04/2018 - 14:12


Ο έφηβος Βισθανάθαν Ανάντ παίζει σκάκι με τη μητέρα του στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Ήταν η εποχή που σκακιστικοί συντάκτες έγραφαν για ένα τρομαχτικό ταλέντο από το Μαντράς της Ινδίας που παίζει όλες τις παρτίδες του καταναλώνοντας ελάχιστο χρόνο σκέψης. 15 ή 20 λεπτά όταν ο αντίπαλος εξαντλούσε το δίωρο. Και κέρδιζε. Το 1988 έγινε γκρανμέτρ και έφτασε αργότερα στην ανώτατη διάκριση: πρωταθλητής κόσμου μετά την επανενοποίηση του θεσμού. Από το 2007 έως το 2013.

Κάτι που ίσως έχει λησμονηθεί στην πορεία είναι πως η μητέρα του, ερασιτέχνις σκακίστρια, ήταν η πρώτη του προπονήτρια. Ο Ανάντ περιγράφοντας την αρχή του στο σκάκι, είχε γράψει:
“Ξεκίνησα όταν ήμουν έξι χρονών. Η μητέρα μου με δίδαξε πώς να παίζω. Μάλιστα η μητέρα μου έκανε πολλά για να αναπτύξω τις ικανότητές μου στο σκάκι. Λίγο καιρό αφότου ξεκίνησα μετακομίσαμε στις Φιλιππίνες. Έγινα μέλος στη λέσχη σκακιού στην Ινδία και μετά πήγαμε στις Φιλιππίνες για έναν χρόνο. Και εκεί υπήρχε ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα που μεταδιδόταν μετά το μεσημέρι, από τη μία έως τις δύο ή κάτι τέτοιο, την ώρα που εγώ ήμουν στο σχολείο. Η μητέρα μου κατέγραφε τα παιχνίδια και τα προβλήματα και το απόγευμα τα λύναμε μαζί.”

Στα 48 του χρόνια σήμερα και παρά μερικές εκτιμήσεις οι οποίες διατυπώνουν τον αφορισμό πως το σκάκι επιτυχιών είναι πλέον μόνο για μαθητούδια, μεταέφηβους και νεαρούς φοιτητικής ηλικίας, τόσο απολίτιστες καθώς τον ονομάζουν ανοιχτά σαν αντιπαράδειγμα έχοντας έναυσμα μια μικρή αγωνιστική κάμψη που είχε σημειώσει, είναι πάντα ενεργός, αγαπητός και πανίσχυρος.


Σπάνια αχρονολόγητη φωτογραφία του Αλεξάντερ Αλιέχιν, ο οποίος (αριστερά) αναλύει σε ένα παγκάκι κρατώντας μια μικρή σκακιέρα τσέπης. Περιλαμβάνεται στο βιβλίο του Αλεξάντερ Κότοβ “Shakhmatnoye Nasledie A.A. Alekhina, ΙΙ” (στην έκδοση του 1958, σελ. 147). Ο συγγραφέας δεν παραθέτει άλλα στοιχεία στη λεζάντα, αλλά από τον περιβάλλοντα χώρο ξέρουμε πως:

Η πρώτη γενιά με τα διώροφα λεωφορεία Salamander άρχισε να κυκλοφορεί στο Βερολίνο στα τέλη της δεκαετίας του 1920, στα χρόνια της διστακτικής δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Το Βερολίνο είναι η πόλη σίγουρα. Είναι πιθανό η φωτογραφία να έχει τραβηχτεί σε ένα από τα δυο ματς παγκοσμίου πρωταθλήματος με τον Μπογκολιούμποβ (1929 & 1934). Σε όλα τα πολύ κεντρικά σημεία των μητροπόλεων της Γερμανίας από το 1934 ήδη η σβάστικα ήταν ορατή παντού, αλλά εδώ δεν υπάρχει ίχνος του συμβόλου του εθνικοσοσιαλιστικού ζόφου στα κτίρια και στις γωνίες. Πιο λογικό να είναι φωτό του 1929 λοιπόν. Η γυναίκα δίπλα στον Αλιέχιν, παρά που κάθεται τόσο κοντά του, δεν είναι σύζυγός του με βάση τις οπτικές εικόνες που διασώθηκαν για τις συζύγους του πρωταθλητή, αλλά πιθανότατα μια τυχαία γυναίκα και έτσι, από παιχνίδισμα της σύμπτωσης, γίνεται μέρος στο κάδρο της σκακιστικής ιστορίας.

Μαζί με τον Φίσερ, ο Αλιέχιν παρά την έντονη προσωπική ζωή που του μαρτυρείται, ήταν ο περισσότερο άνθρωπος-σκάκι ανάμεσα στους παγκόσμιους πρωταθλητές. Επίσης είχαν και οι δυο μεγάλοι σκακιστές ανάλογη αυτοκαταστροφική προσωπική πορεία – ενώ πέθαναν μόνοι και διωγμένοι.

* Οι φωτό της ανάρτησης μεγεθύνονται με κλικ. Θα ακολουθήσουν και άλλες αναρτήσεις στη σειρά με στιγμές παγκόσμιων πρωταθλητών εικονίζοντας όμως επιλεκτικά στιγμές τους ευρύτερα άγνωστες, ελάχιστα και τρεμουλιαστά φωτισμένες.

* Ο κόσμος να γίνει εικόνα. Αυτή θα είναι η τελευταία ζωή των ανθρώπων – να τους σκεπάσει μια εικόνα.
Γιώργος Χειμωνάς – Οι χτίστες (1961)

Categories: Ενημέρωση

5ο Κύπελλο Λύσης Σκακιστικών Προβλημάτων

Thu, 01/04/2018 - 12:14

Την πρώτη Κυριακή του νέου έτους, 7 Ιανουαρίου 2018 (ώρα 11.00-13.30) θα πραγματοποιηθεί το 5ο Κύπελλο Ελλάδας στη Λύση Σκακιστικών Προβλημάτων. Το Κύπελλο Λύσης έχει πια καθιερωθεί ως θεσμός, παίρνοντας σταθερή θέση στο ελληνικό καλεντάρι. Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που:

α) απευθύνεται τόσο σε έμπειρους λύτες όσο και σε σκακιστές που ελάχιστα ή και καθόλου έχουν ασχοληθεί με τα σκακιστικά προβλήματα.
β) θα πραγματοποιηθεί ταυτόχρονα σε πολλές ελληνικές πόλεις, με κοινά θέματα και ενιαία βαθμολόγηση, ώστε να δοθεί η ευκαιρία σε περισσότερους σκακιστές να γνωρίσουν τον κόσμο του Καλλιτεχνικού Σκακιού.

Στο διαγωνισμό θα δοθούν προς λύση 14 προβλήματα από όλες τις «επίσημες» κατηγορίες (3 ορθόδοξα δύο κινήσεων, 3 σπουδές και από 2 ορθόδοξα τριών και περισσοτέρων κινήσεων, βοηθητικά και αντίστροφα) και οι διαγωνιζόμενοι θα προσπαθήσουν να λύσουν όσο περισσότερα μπορέσουν μέσα στο χρόνο των 2,5 ωρών. Τα περισσότερα προβλήματα έχουν επιλεγεί έτσι ώστε να είναι επιλύσιμα ακόμη και από άπειρους -στον τομέα αυτόν- σκακιστές, ενώ τα υπόλοιπα είναι επιπέδου διεθνών διαγωνισμών.
(φωτ. The Chess Problem – Phannawat Rittidej)
Η πλήρης προκήρυξη σε pdf.

Categories: Ενημέρωση

Η Μάγια Ντίρεν

Wed, 01/03/2018 - 11:54


Η δεύτερη ταινία μικρού μήκους της Μάγια Ντίρεν, μια εναλλακτική ματιά στην κενότητα των αστικών κοινωνικών συμβάσεων, όπως την αντιλαμβανόταν η ίδια. Το φιλμ ξεκινά αντιστρέφοντας τη φυσική ροή με εικόνες από κύματα που σπάνε και γυρίζουν στη θάλασσα. Βλέπουμε τη Ντίρεν πάνω σ’ έναν κορμό δένδρου στη θάλασσα ο οποίος κατά μαγικό τρόπο μεταμορφώνεται σε τραπέζι όπου  ένα παραδοσιακό δείπνο. Ο πολιτισμένος κόσμος αγνοεί την Ντίρεν που σέρνει το σώμα της στο τραπέζι. Δεν μπορεί να την παρατηρήσει. Αόρατη για τους συνδαιτημόνες, η Ντίρεν εστιάζει σκηνοθετικά στη μυωπία τους.
Το δείπνο τελειώνει με μια παρτίδα σκακιού. Ένα πιόνι πέφτει από το τραπέζι και μεταμορφώνεται ξανά στον κορμό δένδρου των κυμάτων, πέφτει στα βράχια…(η συνέχεια επί του βίντεο) —

Η Μάγια Ντίρεν υπήρξε μυθική μορφή στο χώρο της αβάν-γκαρντ της αμερικανικής τέχνης στις δεκαετίες του ’40 και του ’50 και θεωρείται η μητέρα του αμερικανικού πειραματικού κινηματογράφου.
Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύεται ευρύτερα, το σύνολο του αμερικάνικου κινηματογράφου δεν ήταν ποτέ απόλυτα ταυτισμένο με τις εμπορικές επιταγές του Χόλιγουντ. Ήδη από τις αρχές του Β’ παγκόσμιου πολέμου, η  πρωτοπορία των δεκαετιών ’20 και ’30, είχε έρθει να εγκατασταθεί στην Νέα Υόρκη και είχε αποκτήσει ομοϊδεάτες.
Το λήμμα στη wikipedia για την Ντίρεν εδώ

Categories: Ενημέρωση

40ό Πανελλήνιο Ατομικό Πρωτάθλημα Γυναικών & Πανελλήνια Ατομικά Πρωταθλήματα Εφήβων-Νεανίδων

Tue, 01/02/2018 - 13:55


Αρχίζει σήμερα στη Θεσσαλονίκη το 40ο Πανελλήνιο Ατομικό Πρωτάθλημα Γυναικών. Συμμετέχουν, με σειρά διεθνούς βαθμού αξιολόγησης: WIM Παυλίδου (2196), WFM Μαρκαντωνάκη (2190), WIM Ι. Μάκκα (2167), Ε. Μάκκα (2092), Σκαράκη (2013), Βοζινάκη (1964), Δρακάκη (1900), Α. Γεωργίτση (1804), Λουκά (1792), Νικολαϊδου (1733).
Οι αγώνες θα διαρκέσουν από τις 2 έως τις 10 Ιανουαρίου, με ώρα έναρξης 16:30, εκτός από τον 9ο, τελευταίο γύρο, που θα αρχίσουν το πρωί, στις 10:00.
Στον όπεν Λευκός Πύργος 2018 που διεξάγεται στις ίδιες αίθουσες του ξενοδοχείου Φιλίππειον έχουν ενσωματωθεί τα Πανελλήνια Ανοιχτά Πρωταθλήματα Ελλάδας 2018.
Για το Πανελλήνιο Ατομικό Πρωτάθλημα Γυναικών το επίσημο σάιτ είναι η ειδική σελίδα της ΕΣΟ chessfed.gr/40_wom_ch/ με παρτίδες σε ζωντανή μετάδοση και όλες τις χρηστικές πληροφορίες. Για γρήγορη πρόσβαση στις λάιβ παρτίδες, μπορείτε κι από το skakistiko, στη σελίδα του σάιτ Ζωντανές Μεταδόσεις.


Στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων, αρχίζουν σήμερα, θα διεξαχθούν από τις 2 έως τις 8 Ιανουαρίου, τα Πανελλήνια Ατομικά Πρωτάθλημα Εφήβων – Νεανίδων. Οι συμμετοχές και στις δυο κατηγορίες εδώ ενώ στην ιστοσελίδα της Σκακιστικής Ακαδημίας Χανίων chaniachess.gr θα βρείτε πληροφορίες για τη ζωντανή μετάδοση και παραπομπές για φωτογραφικό υλικό και παρτίδες.

Categories: Ενημέρωση

Ευχές για το 2018

Sat, 12/30/2017 - 16:10

Κάθε παραμονή έχει και μια ιστορία, ένα αρχαίο παραμύθι να διηγηθεί στους επόμενους. Μια παράξενη παραμονή πρωτοχρονιάς λοιπόν, ένας ασήμαντος μοναχικός υπάλληλος τράπεζας καταδιώκεται από την αστυνομία λόγω της ομοιότητάς του με έναν γνωστό κακοποιό και βρίσκει καταφύγιο σε ένα καμπαρέ. Οι άνθρωποι της νύχτας τον περνούν για τον αυθεντικό Δράκο και εκείνος το βρίσκει το καλύτερο δώρο, δεν το διαψεύδει γιατί θέλει να δραπετεύσει από την γκρίζα του ζωή. Το τέλος του όμως τραγικό. H μοναδική, η εξπρεσιονιστική σκηνή με τον βαρύ χορό στον “Δράκο”.


Είναι μια γλυπτική δημιουργία με άμμο, με έναν ελέφαντα και ένα τοσοδά ποντικάκι που παίζουν σκάκι. Σκέφτηκα πως επειδή σε κάθε ημερολογιακή αλλαγή του έτους, ένα πράγμα γιορτάζουμε και αυτό δεν είναι παρά οι ασήμαντες μικρές νίκες στο χρόνο -οι βασιλόπιτες και τα έλατα είναι το ανώδυνο φρου φρου σκηνικό της παράστασης- μια δημιουργία με την άμμο, δηλαδή το σύμβολο της αέναης μεταβολής που δεν λυπάται καθόλου για την προηγούμενη κατάσταση που βρισκόταν, απλώς μεταβάλλεται και αύριο, πολύ απλά και χωρίς να καταδεχτεί πολυτελή φιλοσοφικά ερωτήματα, είναι ή δεν είναι πια, αυτό θα ταίριαζε περισσότερο.

Καλή χρονιά σε όλους/ες και κεντρικές αναρτήσεις με το 2018 και πάλι.

Categories: Ενημέρωση

Pages